“Gea, hoe kan het toch? Ik begrijp er echt geen hout van. Zo slecht is mijn weggever toch niet?” Ik zie de tranen in haar ogen staan en begrijp zo goed wat ze voelt. Een maand geleden heeft ze een toffe weggever online gezet. Een video serie met geweldige tips die helemaal aansluiten bij waar haar doelgroep tegenaan loopt. En toch heeft ze maar een handvol aanmeldingen.
Een kennismakingsgesprek die anders verliep
Een paar weken geleden had ik een gesprek met een klant via Teams. De klant was ten einde raad en het huilen stond haar nader dan het lachen. Ik had enorm met haar te doen. Ze had er zo hard aan gewerkt, veel uren erin gestopt, haar weggever lekker veel gedeeld via sociale media en toch kon ze het aantal aanmeldingen op 1 hand tellen.
Normaal is mijn kennismakingsgesprek precies dat, een kennismakingsgesprek. Luisteren naar waar nodig is, waar de klant hulp bij nodig heeft en samen kijken wat ik daarin kan betekenen. Op basis daarvan maak ik dan een offerte en daarna ga ik pas aan het werk. Maar tijdens dit gesprek kriebelde het in mij. Ik heb tijdens het altijd de website van de klant open staan en kon het niet laten de weggever aan te vragen om zo het proces ook als bezoeker te doorlopen zodat de klant ook kon zien wat er dan gebeurt.
Testen maakt het verschil
Op de homepage stond een knop waarmee ik naar de aanvraagpagina ging, een mooie pagina waar niets op aan te merken was. Ik vulde vervolgens mijn gegevens in en toen…….. niets. Er gebeurde niets. Ik kreeg geen melding dat het gelukt was, ging niet naar een bedankpagina (wat overigens wel had moeten gebeuren), helemaal niets.
Ik had in nog geen minuut tijd het probleem achter de weinig aanvragen al gevonden. De aanvraagkoppeling werkte niet. Met haar inlog ging ik daarom even verder kijken. Eerst kijk ik op de website, maar daar stond alles goed ingesteld. Vervolgens heb ik gekeken naar MailBlue en daar lag het probleem. Niet zozeer MailBlue, maar haar gratis account was verlopen en het was niet omgezet naar een betaald account. Een maand lang weggegooid door iets wat simpel verholpen had kunnen worden.
Mijn klant schrok hier uiteraard erg van, dit was allemaal voor haar geregeld door een VA. Ze had alles bij elkaar behoorlijk wat geld hiervoor betaald om het goed te laten instellen. Dit had toch moeten werken? En dat had het zeker.
Wat ik tegenkom als ik aan de slag ga
Als ik voor klanten aan de slag ga en achter de schermen mee ga kijken naar de website, naar de e-mailmarketing, naar de SEO, dan kom ik zo vaak dit soort dingen tegen. Contactformulieren die niet werken omdat er nog een oud e-mailadres in staat, e-mails die niet bij klanten aankomen omdat de instellingen niet helemaal goed staan, wel een SEO plug-in geïnstalleerd maar hier is vervolgens niets mee gedaan, funnels die totaal niet werken omdat de gekoppelde lijst is verwijderd. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van wat ik tegenkom als ik aan de slag ga voor klanten.
En wat geeft het een voldoening als dan alles wel goed werkt en klanten de resultaten daarvan direct merken.
Mijn 3 tips voor jou
Wat ik je als tips mee wil geven is het volgende:
- Test altijd alles op je website zelf, maar laat het ook door anderen testen om er zeker van te zijn dat alles goed werkt.
- Ga nooit van start met een tijdelijk gratis account van wat dan ook, zo weet je zeker dat het formulier of bijvoorbeeld de betaalknop blijft werken en je geen potentiële klanten misloopt.
- En als je iets verandert in het hele proces, controleer dan altijd of de rest nog werkt zoals het zou moeten.
Hoe verliep het verder voor deze klant
Voor deze klant heb ik ter plekke met haar het probleem voor haar opgelost. Een kleine moeite die voor haar zoveel waarde heeft gehad. Gelukkig was het slecht een kwestie van betalen en stond de rest er nog allemaal waardoor het ook zo snel opgelost kon worden. Heb ik daarmee in mijn eigen vingers gesneden? Nee, want ik weet zeker dat als zij weer hulp nodig heeft ik nu degene ben die ze gaat bellen. En dat niet alleen, de klant was zo blij met mijn hulp dat ze gelijk zelf al aangaf dat ze mijn naam door ging geven aan haar vriendin die nog hulp zocht bij haar website.
0 reacties