Zo krijg ik mijn takenlijst elke dag af

Afgelopen maandag had ik een telefoongesprek met een collega onderneemster. Ze vroeg mij op een gegeven moment hoe ik het nou voor elkaar kreeg mijn taken elke dag af te hebben. Het was voor haar een onmogelijke taak. Mijn werkwijze is simpel, en ik deel hem ook graag met jou. Doe er je voordeel mee 😉.

Mijn to do systeem

Laat ik beginnen met dat ik geen takenlijst heb, of althans, geen lange lijst waarop al mijn to do’s onder elkaar staan. Ik kan je garanderen dat een dergelijke lijst nooit afkomt en het zelfs belemmerend werkt als je eraan wil beginnen.
Al mijn taken plan ik gelijk op een dag en tijd in mijn agenda. Dit dwingt mij om goed te kijken of ik er wel tijd voor heb en na te denken over de tijd die ik nodig heb voor het uitvoeren van die taak. En vol is vol, daar houd ik mij strikt aan.

Een taken agenda naast een afspraken agenda

Ik werk met Google agenda.

1. Het is digitaal, houd ik van 😊
2. Ik kan makkelijk herhalende taken doorplannen, scheelt veel tijd
3. Ik kan mijn afspraken agenda en to do agenda gescheiden houden zodat mijn Calendly geen last ondervindt van de to do die ik op een dag inplan

Ik werk dus niet met de Taken van Google maar werk echt in de taken agenda omdat ik zo mijn tijdsplanning in de gaten kan houden.
Ook werk ik met vaste blokken in mijn agenda, en ook hier houd ik mij strikt aan. Zo weet ik zeker dat ik ook aan sales en marketing bijvoorbeeld toe kom.

Realistische planning maken

Het belangrijkste is wel: Ik ben realistisch in de tijd die ik voor iets inplan. Ik weet precies hoeveel tijd ik kwijt ben aan bepaalde taken (dan wel plan ik de tijd in die een taak zoals content maken mij maximaal mag kosten) en daar houd ik mij aan. Is de tijd om, en een taak nog niet klaar (ja, ook ik maak nog steeds wel eens inschattingsfouten), dan plan ik de taak direct.

Mijn hyperfocus stand

Tenslotte werk ik in een “hyperfocus” stand aan een taak. Als ik start zorg ik dat alle afleidingen uitstaan. Mijn telefoon staat op niet storen, meldingen op mijn computer staan uit. Ik heb alleen die programma’s open staan die ik op dat moment nodig heb. Ook zet ik een timer zodat ik op tijd stop, zelfs als ik niet klaar ben. Zo houd ik controle over mijn agenda.

 

Ik hoop dat je hiermee meer controle gaat krijgen over jou takenlijst en je elke dag met tevredenheid kunt zeggen dat je alles af hebt kunnen krijgen voor die dag. Je zult zien dat je, door op deze manier te werken, veel meer voldoening uit je dag gaat halen.

En kom je er zelf niet uit? Weet dat ik je met liefde help om je bedrijf simpeler, slimmer en efficiënter in te richten zodat jij weer de baas wordt over je agenda en je agenda niet de baas is over jou!

Plan gerust een vrijblijvende afspraak met mij in om te kijken of een samenwerking voor jou de beste optie is.

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook

Een nieuw jaar, een nieuw begin - Blog geschreven door Gea Simons

Een nieuw jaar, een nieuw avontuur

Met de start van dit nieuwe jaar, ga ik een nieuwe avontuur aan. Want zo voelt het echt, als een groot avontuur. Een avontuur waar ik lang over heb getwijfeld. Maar waar ik, na eind vorig jaar de knoop eindelijk te hebben doorgehakt, dit jaar vol energie aan ga...

Lees verder