Halverwege de week en ik ben uitgeput, ik heb geen energie meer over lijkt het wel. En ik moet nog aantal dagen werken. De oorzaak: Kleine klussen voor klanten, vragen beantwoorden in de e-mail. Van die dingen die op zich weinig tijd kosten, maar bij elkaar op geteld inmiddels toch aardig in de papieren lopen. En waarvoor ik geen factuur heb gestuurd. Het knaagt steeds meer aan me.
Ik liet het gebeuren
Nog niet eens zo lang geleden liet ik het daadwerkelijk zo gebeuren. En niet bij één klant, maar bij meerdere klanten. Ik liet dit toe, waardoor het steeds vaker en steeds meer gebeurde. Ten koste van mijn tijd, mijn energie en vooral mijn plezier in mijn werk. Het zoog mij leeg.
Ik wilde zo graag mijn klanten helpen, omdat ik hen het beste gunde. Maar het ging ten koste van mijzelf. En dan ga je jezelf op een gegeven moment tegenkomen.
Ik moest leren grenzen stellen en nee zeggen. En de eerste keren vond ik dat dood eng. Wat als ze dan naar een ander zouden gaan? Of erger, mij waardeloos zouden gaan vinden en dat ook met anderen zouden delen?
Ik moest door een extreem zure appel heen bijten ter bescherming van mijzelf.
Mijn ideale klanten begrepen mij
Gelukkig had (en heb) ik superlieve klanten. De meeste begrepen heel goed dat dit niet zo door kon gaan en dat ik deze grenzen moest stellen. Ik maakte nieuwe afspraken met hen zodat het voor ons beiden werkzaam was. En die enkele klant die niet voor deze diensten wou betalen? Niet mijn ideale klant dus. Ik heb het van mij af laten glijden en op een vriendelijke manier afscheid genomen.
Dingen doen waar jij op leegloopt
We lopen er als ondernemers allemaal tegenaan, van die dingen waar je volledig op leegloopt. Voor de één is het administratie, voor een volgende is het de inbox en voor jou misschien wel die website waar je elke keer uren mee loopt te stoeien. Als ik één ding inmiddels heb geleerd is het wel dat alles wat ons energie kost, niet onze tijd waard is. Door deze dingen worden we leeggezogen waardoor we aan de leuke dingen niet meer toekomen of zelfs uitstellen.
Nee zeggen
Nee zeggen is misschien wel één van de moeilijkste dingen die wij als ondernemer moeten leren (ik in ieder geval wel). Maar het gaat jouw leven als ondernemer zoveel makkelijker maken! Nee zeggen tegen die niet ideale klant, nee zeggen tegen die to do’s die je echt niet leuk vindt om te doen en daarmee dus ja zeggen tegen plezier in je werk hebben en houden. Als ik dat kan, kan jij het ook!
En als het toch echt moet gebeuren?
Dan zijn er super vakkundige ondernemers die jou (en mij) juist dit gedeelte met veel plezier uit handen willen nemen. Maak daar gebruik van! Het is de investering meer dan waard. Reken maar eens uit hoeveel meer omzet jij kunt maken in die tijd die je uitspaart door niet die salespagina te maken, niet die funnel zelf in elkaar probeert te zetten, niet die hele inbox probeert leeg te maken. En dat niet eenmalig, maar steeds weer.
Kies (weer) voor ondernemen met plezier
Jij kunt er nu, vandaag, voor kiezen om (weer) met plezier te gaan ondernemen. Te stoppen met die dingen waar jij op leeg loopt en je te focussen om datgene waar je jouw onderneming juist voor bent gestart.
Maak vandaag voor jezelf eens een lijst met alle dingen die jij in en voor je bedrijf doet. Zet vervolgens er plussen achter als iets je energie geeft en een min achter die dingen die juist energie vreten.
Kijk nu eens naar die energievreters: Wat is er echt nodig? Wat kan je daarvan uitbesteden? En ga hier dan nu ook echt werk van maken.
En wil je hier eerst eens met iemand samen naar kijken? Maak dan vrijblijvend een afspraak met mij, ik denk hierin graag met je mee.
0 reacties